MENU WEEK 2

 
Jag såg att mitt förra inlägg ser lite konstigt ut när du läser det på mobilen, jag vet tyvärr inte vad som har hänt och fick inte ordning på det så det får helt enkelt vara så :) 
Förra året började jag veckohandla, så varje söndag gjorde jag vår veckomatsedel och handlade all mat som behövdes för den kommande veckan. Först av allt, titta vad du har i kyl och frys! Tittar du i kylen, är det mindre chans att du behöver kasta någonting, för har du till exempel massor med ägg i kylen, använd det i nästa vecka och gör en fläskpannkaka. Tittar du i frysen, använder du maten istället för att köpa nytt och bunkra upp i frysen, och maten slipper bli dålig, samt att vi har inte så stor frys, så vill jag få plats med min glass måste vi använda det vi har i frysen ;)  Jag planerar bara veckomaten (måndag-fredag) eftersom det är svårt att veta vad du ska göra varje helg, redan helgen innan. Det gör att vi äter varierad kost samt att vi inte kastar mat, och det hjälper faktiskt. Innan var vi höjdare på att kasta mat, oftast berodde det på att vi aldrig var sugna på någonting som fanns i kylskåpet, så vi köpte nytt och det som låg i kylskåpet blev gammalt, såklart. Men gör du en veckomatsedel så måste du följa den och då ändrar du (oftast) inte på den. Jag vet att det kan vara svårt att bestämma vad du ska äta när du inte vet vad du är sugen på, därför tillät jag att vi flyttade på rätterna under veckan. Så säg till exempel att vi hade bestämt oss för att äta lasagne på måndagen, men vi kände att det var ont om tid (eller att vi inte var sugna på det), då valde vi en annan rätt på veckomatsedel som passade vår måndag. Så länge du håller dig till ingredienserna som du har köpt tycker inte jag det spelar så stor roll när du äter vad. Jag tänker lägga upp vår veckomatsedel här på bloggen varje söndag. Du får gärna komma med förslag på rätter som du brukar äta, för det slutar alltid med att det blir samma maträtter, om och om igen, i alla fall på vårt middagsbord. Men jag ska verkligen försöka variera vår matsedel så mycket som möjligt, både för vår och för din skull så att det kommer upp fler nya recept här på bloggen. Vecka 2 ska vi äta följande: Veckomatsedel, vecka 2: Måndag:Panerad spätta med blomkålsmos och hemmagjord remouladsås. Har du aldrig ätit blomkålsmos, prova det, det är både gott och ett nyttigare alternativ till potatismos. Servera med gröna ärtor. Tisdag:Spagetti och köttfärsås. En vardagsklassisker hos oss, och kanske även hos er? Vi har två varianter vi brukar göra, den ena är en variant av den min mamma alltid gör och den andra är en variant av den Alex mamma alltid gör. Man måste kompromissa lite ibland. Haha!  Onsdag:Korv stroganoff, även det en klassisker i det svenska vardagsköket och är en av våra största vardagsfavoriter. Prova servera korvgrytan tillsammans med potatismos istället för ris. Enda sedan jag träffade Alex har jag fått prova på många nya kombinationer, vilket alltid är roligt. Tips! Prova Scans ekologiska falukorv, dyrare men oj så mycket godare. Jag skulle aldrig gå tillbaka till ICA:s eller Scans vanliga, aldrig. En helt ny smakupplevelse dessutom, eftersom det faktiskt är kött i den här falukorven. Torsdag:Varm kycklingsallad med matvete, rödlök, fetaost, soltorkade tomater och ruccola. Supergod sallad som min syster alltid gjorde när vi bodde hemma. Perfekt även som matlåda. Jag brukar lägga i min favoritgrönsak, gurka :) Fredag:Saffranskryddad fisksoppa. En mustig fisksoppa är aldrig fel såhär på vinterhalvåret. Soppan serveras med lax, torsk, räkor, aioli och en god brödbit.  Kram C 

Gillar

Kommentarer

Caroline Svensson,
Sant, det ska jag prova nästa gång :) Tack för tipset!
inthemakingbyc.se

Instagram @inthemakingbyc